I vår företagsportal skriver bolagen själva utförliga presentationer om sina verksamheter, hur branscherna ser ut och vilka framtidsutsikter bolagen har. Vår målsättning är att ge våra läsare en gedigen bild av de börsnoterade bolagen med utförliga presentationer. Det är svårt att navigera i en djungel av aktiebolag för aktieintresserade läsare som letar efter nya bolag att investera i. Ibland är det också svårt att få ett grepp om vilket bolag som är en bra nästa investering enbart baserat på siffror. Därför har vi valt att fokusera mer på det informativa och låtit bolagen skriva mer om sin verksamhet och bransch. Vår målsättning är att läsarna bättre och snabbare ska få tillgång till utförlig information om just verksamhet och bransch så att förståelsen för vad bolaget jobbar med snabbt kan etableras. Företagsportalen är ämnad att vara ett bra första steg för den som är intresserade av att hitta intressanta tillväxtbolag att investera i. Ecoptimist rekommenderar dock alltid sina läsare att gå vidare och genomföra djupare analyser av bolagen innan de handlar aktier. Detta för att den strategiska bilden av bolaget, med fokus just på den strategiska och informativa analysen enbart är en del av värderingsprocessen.
Vi föreslår därför att läsare, före beslut om investering sker, genomför en gedigen såväl fundamental som teknisk analys. Detta för att bilda sig en ordentlig uppfattning om bolagets faktiska värdering samt om det är ett rimligt läge att handla aktien. För att ytterligare förenkla för våra läsare har vi valt att också skriva texter om just teknisk och fundamental analys, och hur vi använder oss av de båda delarna av aktieanalys.
Många börsbolag har komplexa affärsmodeller och kräver därför ledningens expertis för att fullt ut förstå sig på dem. Att ta till sig hur marknaden ser ut samt vilka möjligheter bolagen har att expandera sin verksamhet kan också vara svårt att få ett ordentligt grepp om. Oavsett så finns den informationen ofta utspridd i olika dokument, intervjuer och rapporter så att det tar lång tid att få grepp om det. Målsättningen med företagsportalen är att läsarna snabbt ska kunna hitta den informationen.