Om Gigger
Gigger tillhandahåller en automatiserad plattform för bolag som vill kunna hyra in personal flexibelt, tidsbegränsat och till en låg avgift.
Bolaget drivs med målsättningen att göra det enkelt att vara och anlita en gigger/egenanställd på schyssta villkor. Plattformen är skapt för att göra det enkelt att som Gigger hitta och ta uppdrag, och samtidigt tillåta företag att optimera hanteringen av visstidspersonal och uppdragsanställda.
Mer om bolaget
Gigger erbjuder sina användare att söka jobb samt fakturera utan eget bolag. Genom användning av Giggers plattform förenklas processen för egenanställda att hitta jobb och ta betalt för dessa. Plattformen erbjuder även företag att schemalägga och administrera anställningsprocessen, för att på så sätt spara både tid och pengar.
Marknadens storlek
Tillväxten för den globala gig-ekonomin har mellan åren 2014-2019 i snitt uppgått till 17%, och förväntas år 2020 omsätta 175 miljarder kronor.
Utveckling
Under åren 2018-2020 levererade Gigger en tillväxt om 137%. Bolaget har också förvärvat Collabs, som stärkt marknadspositionen och möjliggjort att Gigger nu är en koncern med två plattformar; en riktad mot fakturering och en riktad mot influencermarketing och marknadsföring inom sociala medier.
Under 2020 har bolaget stärkt sin ställning för att ta nästa steg på resan. Intresset för gig-ekonomin och Gigger som bolag är stort, gig-ekonomin är en av de störst växande i stora delar av världen.
Kriser har en stark tendens att påverka gig-ekonomin, då rörligheten på arbetsmarknaden ökar kraftfullt. Ett exempel är att egenanställning har stått för 45% av den jobbtillväxt som skett sedan finanskrisen 2008. I dag är till exempel mer än 5 miljoner engelsmän egenanställda.
Under coronakrisen har Gigger varit flitiga, konstruktiva och produktiva – med det har bolaget kämpat för sina Giggers. Avgifterna har subventionerats för att bistå redan hårt utsatta gigarbetare. Utöver det har bolaget bistått med utbildning för friställda kring hur de ska kunna ta uppdrag för att på så vis klara sin ekonomi.
I sin helhet har arbetet gett goda resultat för bolaget; nettoomsättningen har ökat med hela 89% under året. Även antalet användare har ökat kraftfullt, framförallt under årets andra halva. I genomsnitt öppnades 500 nya användarkonton per månad hos Gigger.
Vart är bolaget 2025?
Giggers ambition är att bli det världsledande plattformsbolaget som leder utvecklingen av marknaden för gig-ekonomin och skapa en plattform för alla typer av arbete/tjänster på många språk, anpassad för ländernas unika regler.