Trendspaning – Gamblingsektorn som tagit stryk av nya regleringar

2020-01-16
Lost Password?

Den 1/1-2019 infördes nya regleringar för spelbolagen i Sverige. Innan det var det fritt fram att gång efter annan erbjuda spelare bonusar, men sedan nya lagar är det långt mer begränsat. Nya restriktioner kring marknadsföring har också införts. Det har inneburit att spelbolagen tvingats begränsa reklam mot såväl nya som befintliga spelare.

Avmattning för branschen

I takt med ökad konkurrens, har regleringar lett till en avmattning för branschen. Till och med 2018 växte såväl omsättning som vinst starkt för de flesta bolagen. Under 2019 stannade omsättningen av något, och i flertalet fall har vinsterna minskat i relation till föregående år. Det har satt ett starkt avtryck på aktiekurser och totala börsvärden, som i många fall gått ned med 50% eller mer. 

Affiliates & Partners

Till spelbolagen finns flertalet samarbetsföretag, i form av affiliate-partners, samt leverantörer av mjukvara och speltjänster. Dessa bolag har såklart också tagit hård stryk av en generell avmattning. Läs artikeln om Net Gaming.

Marknadsföring

De nya regleringarna tvingade bolagen att bli mindre påstridiga i anskaffandet av nya kunder, vilket innebar att sluta kontinuerligt locka med nya bonusar. Från och med 1/1-2019 fick bolagen bara dela ut en enda bonus till spelare. Detta regleras genom att spelarna sedan dess identifieras med bank-id.

Bonusarna är ett fördelaktigt tillvägagångssätt att locka till sig spelare. Och genom omsättningskrav på insatt kapital, kan spelbolagen se till att den bonus spelarna får, statistiskt sett blir kvar hos bolagen själva. Bonusen är alltså bara ett bra lockbete, men inget som genererar något monetärt värde för kunden. Däremot tilldelas aktieägaren värde, eftersom insatta pengar i de flesta slukas av spelen. 

Med begränsningen av att bara få erbjuda en bonus per kund, begränsas därför möjligheten att locka tillbaka spelare. Då blir det troligare att spelare hoppar från bolag till bolag, tills bonusarna är använda. 

Spelpaus

Det är också möjligt för spelare att helt stänga av sig från spel. När en spelare pausat sig själv kan denna varken komma in på Svenska Spels fysiska casinon, eller något av de tillgängliga nätcasinon som finns i Sverige. 

Det raddas alltså upp en lista med negativa regleringar för spelbolagen. Men kontentan av regleringarna är positivt för de spelare som tar stryk av spelandet, de som har problem att kontrollera sig. Det i sig ger ett större värde till branschen, och gör den mer tillförlitlig. 

Att regleringar skulle införas var också bara en tidsfråga, med det sagt kan man hävda att bolagen inför regleringarna var övervärderade. Det fanns ingen realism i att reklam och kundanskaffning med tidigare metoder skulle få fortgå. Då är det i sig positivt för branschen att regleringar nu införts, och att man kan utgå ifrån det nya läget och göra det bästa av situationen.

Snacket går

Börspodden har länge pratat om spelbranschen, och lyfter bolag som NetEnt, Evolution Gaming, Catena Media och LeoVegas. Senast igår 15/01-2020 pratade de om flertalet av dessa bolag. De har även lyft det faktum att flera spelpausade nu återvänder, samt att svenska marknaden återfått tillväxt för spelbolag.

Anledningen till trendspaningen är den fortsatt höga omsättningen. Bolagen tuffar på trots regleringar. Detta mycket tack vare kundanskaffning utomlands, men nämns ovan växer numer även svenska marknaden. Däremot är det tuffare prispress och vinsterna minskar. Men i det stora hela finns goda förutsättningar för bolagen att ta mark. 

Welcome to Faboluous

Främst blickar vi mot USA. I takt med att Sverige och EU reglerar sin marknad, lyfter USA i stat efter stat det spelstopp som varat sedan online gambling reglerades med härvan kring Full-Tilt. Man ser intäkter strömma till de stater som legaliserar nätcasinon och sportsbetting igen, vilket pekar på att flertalet stater kommer släppa på sina regleringar. 

USA är alltså inte att betrakta som en ny marknad, där kunder ska lockas och vänjas. Istället är det en marknad som länge hållits borta från spel, men som starkt längtat till att få delta. Nätpoker var enormt innan det togs bort, och utbudet på sport i USA är enormt. Las Vegas och Atlantic City är världskända casinostäder, och många skulle nog hävda att USA i mångt och mycket är the home of gambling. 

Om svenska aktörer kan ta mark i USA, kommer omsättningstillväxten att tillta igen. Positivt blir att bolagen redan gjort starka tillväxtresor, och har stor erfarenhet inom kundanskaffning. Att översätta plattformar och göra dem tillgängliga för andra länder, är i sig ingen stor utmaning. Då krävs bara att fler stater avreglerar, och att bolagen kämpar för att ta mark på fler och fler ställen. Något som ser ut att hända hos fler aktörer. 

Det är såklart helt avgörande att val av bolag görs noggrant inför investeringar, och att timing blir rätt. Nedan bifogas några aktiegrafer för bolag som tagit mycket stryk under de senaste åren. Dessa är inte rekommendationer, utan pekar enbart på hur det sett ut generellt i branschen.

Se våra artiklar om teknisk analys.

Grafer hämtade från TradingView

LeoVegas

LeoVegas Ecoptimist graf
Ovan visar LeoVegas graf med kraftigt prisfall senaste åren.

Catena Media

Catena Media Graf Ecoptimist
Catena Media jobbar som partner till de stora spelbolagen genom diverse affiliate-sidor. Deras mest kända varumärke är AskGamblers, som översatts och tycks växa i USA samt på andra marknader.

Net Entertainment

NetEnt är leverantör till spelbolagen, tjänsterna är populära och skalbara.

Vidare kommer vi publicera några analyser med mer djupgående tankar om specifika bolag – men detta i ett senare skede.

 

mer om ämnet