För några månader skrev vi om bolaget MultiQ, som har en fin tillväxt med sin uppskattade affärsmodell. Creative Realities har i princip samma typ av tjänst, där de via deras digitala skärmar låter kunder synas med kontinuerligt utbytbart och uppdaterat material. Lyssnar man till VDn är han optimistisk inför framtiden, och frågar sig själv hur många människor som vaknar varje morgon och säger till sig själva att de ska gå tillbaka till analoga billboards för affischering och marknadsföring. Noll.
Gynnas av rådande klimat
Men det är egentligen inte här spänningen ligger. För nog kan vi alla enas om att reklambranschen som sådan står inför utmaningar. Om företag har svårt med kostnader som det är, görs snabbt prioriteringen att kapa ihärdiga annonssäljare tidigt i samtalen. Men Creative Realities har agerat snabbfotat genom krisen, och tagit fram en tjänst där sedan tidigare befintliga kunder samt nya har möjlighet att ta feberkoll på sina gäster, anställda eller annat löst folk.
Läs om nya tjänsten här: länk till nyheten.
Retail Refailing
Man har alltså skapat en skärm ståendes på ett stativ för att med ansiktsigenkänning mäta feber och sjukdomssymptom. För en säkrare arbetsplats, såväl för butikspersonal som besökare. Börsen reagerade positivt på dessa nyheter, då befintliga kunder som Macy’s i New York spontant känns som optimal för denna typ av tjänst. Creative Resources har flertalet kunder inom retail, som har ett dagligt inflöde av kunder som kommer in i butikerna och ser sig omkring.
Receptioner och stora samlingsytor
Ännu en uppenbar nytta är receptioner där arbetsplatser, konferensanläggningar eller hotell kan hålla koll på sina anställda och gästers välmående. Genom en AI integrerad funktion, kan tjänsten mäta utveckling hos individerna – detta genom ansiktsigenkänning. På så sätt kan man som beställare av tjänsten hålla koll på att samtliga deltagare mår bra, eller om de börjar visa upp symptom som är svåra att se med blotta ögat.
Som företag med fokus på marknadsföring, erbjuder de givetvis kunderna att använda denna platta som annars mäter temperatur, till att skylta med annonsmaterial när inga scans görs. Det innebär att plattorna som sätts upp vid receptioner eller entréer, ger ett ytterligare värde för kunderna, som enkelt kan förmedla information och kontinuerligt hålla denna uppdaterad via den digitala skärmen.
Float & Tillväxt
Bolaget har strax under 10m noterade aktier. De har gjort en fin tillväxtresa de senaste åren, och gjorde sin första vinst på länge under 2019. Men efter många år av sämre resultat har aktiekursen tagit sin beskärda del av glåpord. Därför blev bolagets förmåga att snabbt anpassa sig till krisen som en välkommen chock, och skickade upp aktiepriset nästan 300%.
Fundamental Analys & Nyckeltal
Idag handlas bolaget till ett P/S om 0,8. Man får anta att där kommer ske neddragningar i omsättning för kärnverksamheten, men vi bör kunna se en positiv reaktion på den nya tjänsten som de tagit fram. I och med det plötsliga uppskjutet i aktiepris, rör sig kursen för närvarande väldigt hackigt. Men vid minskad volatilitet och fortsatt sjunkande volym kan ett högst intressant köpläge uppstå. Som gäller för alla bolag i svajiga tider, krävs såklart fortsatt positivt sentiment i övrigt på börsen. Vi håller utkik!
Analys av aktiegraf
Grafer är hämtade från Börsdata.