Sonetel är ett mjukvarubolag som levererar kommunikationstjänster. Mjukvaruplattformen grundas på SAAS (Software-As-a-Service) vilket möjliggör intern- och extern kommunikation bland anställda via röst, video och text. Initialt nyttjar kunderna bolagets plattform gratis för att därefter vid intresse kunna övergå till valfri prismodell och löpande abonnemang.
Under tisdagen aviserar Sonetel AB att deras AI-tjänst utökas till att ha 20 språk. Tjänsten erbjuder småföretag medel att effektivisera sin kundtjänst genom att ge anställda svarsförslag när de hanteras inkommande kundfrågor.
E-handelsföretag och andra småföretag kan snabbt öka sin försäljning om de erbjuder kundtjänst via chatt. Enligt Forrester så är över hälften av alla vuxna i USA benägna att avbryta sitt online-köp om de inte kan få snabbt svar på sina frågor. Att erbjuda chattfunktion är därför ett effektivt sätt att fånga upp osäkra kunder och öka försäljningen.
Kommentar från VD
“Det är svårt för småföretag att hinna med. Vår AI-funktion gör det möjligt att hantera kund-chatt på kortare tid.Till skillnad från chatt-botar, som kommunicerar direkt med slutkunder, så kommunicerar Sonetels lösning istället med småföretagets anställda. Småföretag har inte tillräckligt med resurser för att skapa fungerande AI-baserade chatt-botar. Vårt AI fungerar istället som en assistent till den anställde i småföretaget, genom att ge svarsförslag som de kan skicka vidare till slutkunden med ett klick och på så sätt spara tid”, kommenterar VD, Henrik Thomé i ett pressmeddelande under tisdagen.