Umida är tecknade på Spotlight och är ett dryckesföretag. Genom diverse dotterbolag som exempelvis Brands for Fans, Götene Vin & Spritfabrik och Umida Partners produceras, marknadsförs och säljs vin, sprit, blanddryck, glögg och andra alkoholhaltiga drycker samt flytande livsmedel i både egna och externa uppdragsgivares varumärken. Umida verkar idag på en internationell marknad med kunder och uppdragsgivare i flera olika länder.
Under onsdagen tillkännager Umida att man vunnit ytterligare listning hos Systembolaget via en upphandling. Vid denna upphandling sökte Systembolaget tre ginprodukter och Umidas varumärke ELIN tog en av dessa tre platser. Den nya produkten kommer att lanseras den första december 2022 och beräknas omsätta ca 6 MSEK under efterföljande 9 månader. Totalt deltog 57 gin-produkter vid denna upphandling och Umidas nya produkt ELIN Premium Distilled Gin 41 procent tog en av de tre listningarna.
Kommentar från VD
“Det är enormt starkt att vi fortsätter att visa framfötterna när det kommer till gin. Vi vann de två gin-upphandlingar som Systembolaget hade under 2021 och nu tar vi en av tre platser i den första gin-upphandlingen för 2022. Intresset för denna upphandling var stort och det följer självklart konsumenternas ökande intresse för gin. Gin-segmentet fortsätter att visa stark tillväxt och det gör även vår försäljning av gin. Vi beräknar nu att sälja gin för över 20 MSEK redan under 2022. Detta gör oss till ett av Sveriges största gin-företag. Det är imponerade att vi är på väg mot dessa siffror på så kort tid. Det är glädjande att kundpanelen gillade vårt varumärke ELIN. ELIN Premium Distilled Gin 41% kommer att lanseras i en snygg 700ml glasflaska och har en elegant designad etikett. Att bygga egna varumärken är viktigt och det ger långsiktiga värden till oss som bolag. Affärsområdena Umida Brands och Brands For Fans kompletterar varandra bra och det är viktigt för oss att stärka och bygga båda områdena”, kommenterar VD, Filip Lundquist i ett pressmeddelande under onsdagen.