Freja eID är tecknade på First North Stockholm och är ett svenskt tech-bolag. Bolaget erbjuder en ID-plattform som ger användaren kontroll över sin digitala identitet och sin data. Genom plattformen kan användaren interagera med företag och myndigheter men också med privatpersoner. Bland funktionerna finns e-legitimering, elektroniska underskrifter, sign-up, check-out, fysisk identifiering och e-tjänstelegitimation. Verksamheten utgår från den svenska marknaden och plattformen är byggd för internationell skalbarhet.
Igår rapporterade man om att Freja går att nyttja som identifikation hos PostNords ombud, idag står det klart att man även kan använda det i 315 olika Direkten-butiker. Det finns 174 sådana butiker över hela Sverige, och ytterligare 141 butiker är associerade till kedjan. ID-varianten kommer accepteras för alla ärenden vars köp kräver identifikation eller ålderskontroll.
Kommentar från VD
”Vi arbetar målmedvetet att göra Freja till en mer eller mindre oumbärlig produkt för gammal som ung. Detta gör vi genom att skapa tjänster byggda på tillit som hjälper till att förenkla interaktionen mellan användare och tjänster. Att använda Freja som en fysisk IDhandling har visat sig vara en populär funktion bland våra användare och jag är säker på att de kommer uppskatta att det nu också fungerar hos Direkten”, kommenterar VD, Johan Henrikson i ett pressmeddelande under tisdagen.