Freja eID är ett svenskt tech-bolag. Bolaget erbjuder en ID-plattform som ger användaren kontroll över sin digitala identitet och sin data. Genom plattformen kan användaren interagera med företag och myndigheter men också med privatpersoner. Bland funktionerna finns e-legitimering, elektroniska underskrifter, sign-up, check-out, fysisk identifiering och e-tjänstelegitimation. Verksamheten utgår från den svenska marknaden och plattformen är byggd för internationell skalbarhet.
Nu accepteras Freja eID som legitimation hos PostNords ombud. Denna variant av legitimering kommer rätt i tiden då den förenklar processen vid kassan och på så sätt minskar köbildning samt fysisk kontakt.
Kommentar från chef för ombudsnät – PostNord
”Det känns självklart att möjliggöra legitimering med Freja eID hos våra ombud. Vi ser att flera myndigheter och kommuner redan gjort samma sak. För PostNord är enkla hjälpmedel för legitimering viktigt. Att vi kan komplettera med Freja eID blir också en viktig addering till vår service inför Black Week och jul, då vi alltid har högt tryck hos ombuden”, kommenterar chefen för ombudsnätet, Mathias Olsson i ett pressmeddelande under måndagen.
Kommentar från VD – Freja eID
”Att kunna legitimera sig hos PostNord för paketuthämtning har länge varit en av de mest efterfrågade tjänsterna bland många av våra över 300 000 användare. Att nu kunna hämta ut paket hos PostNord med Freja är ett stort mervärde för alla som vill kunna ha sin ID-handling i mobilen och lämna plånboken hemma”, kommenterar VD, Johan Henrikson i ett pressmeddelande under dagen.