Lyko Group AB är en koncern som bedriver försäljning av hårvård och skönhetsprodukter. Försäljning sker både via webbplatser och fysiska butiker, med störst marknad inom Norden. Förutom hårvård består produktportföljen exempelvis av hudvård, smink, kosttillskott, samt hand- och fotvård som huvudsakligen säljs under externa varumärken. I övrigt har Lyko även produkter under eget varumärke.
Under onsdagen aviserar bolaget att de öppnar en flagship store på Karl Johan gate, vilket är huvudgatan i Oslo. Butiken är tänkt att vara ett komplement till e-handeln, en lanseringsplattform för nyheter, samt en plats för rådgivning.
Kommentar från VD
”Vi har ett starkt momentum i Norge, som idag utgör över en femtedel av vår totala försäljning. Vi gör denna satsning nu för att kliva upp till nästa nivå. Förra året stärkte vi vår varumärkeskännedom väsentligt och försäljningen online ökade kraftigt tack vare lyckade reklamsatsningar. Vi har länge letat efter ett city-läge i Oslo, eftersom vi vet att det är viktigt att vara där kunderna är. Vår tro är att detta läge kommer vara bland de attraktivaste så snart den fysiska handeln tar fart. Vi öppnar även ett kontor i samma byggnad, då vi ser goda synergier när vi har nära till våra kunder och produkter”, kommenterar VD, Rickard Lyko.
Trots att e-handeln har haft en stark framväxt senaste åren, framförallt i ljuset av pandemin, så väljer Lyko att stärka mötet med kunden och den fysiska närvaron i Oslos stadskärna.